عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه از آخرین اخبار با خبر شوید.

ده سال دوره ریاست مهندس عزت الله ضرغامی بر صدا و سیمای کشور یا " رسانه ملی " را باید حتماً کاوید و دستاورد ها و شکست های آن را پیش روی نخبگان و عموم کشور قرار داد تا در عصر اطلاعات و ارتباطات ،عصر اقتدار رسانه های بین المللی ، آغاز فروریختن حاکمیت دولتها ، افزایش روز افزون قدرت شبکه های اجتماعی ، تبدیل شهروندان از "گیرندگان پیام "به "کارگزاران پیام و " شهروند خبرنگاران " و نهایت اینکه " رسانه به مثابه قدرت " دچار آزمون و خطاهای بی شمار و آزمون به وسیله خطاهای بی شمارتر نباشیم .

 

تحلیل عملکرد این ده سال باید برای ما آیینه ای باشد برای "درک نگاه به رسانه آن هم در قرن 21 "، رسانه ای که باید ملی باشد و نه میلی و رسانه ای که باید بازتاباننده مجموعه نظرات یک ملت و نه یک گروه ، جناح یا گرایش های خاص باشد . رسانه ای که باید رسانه ی نظرات یک ملت و نه عایق آن باشد . رسانه ای که باید دغدغه اش از جنس همه باشد . رسانه ای که باید نگاهش تبعیض آمیز نباشد ، رسانه ای که باید گوش باشد برای زبان همه بخش های ملت و نه آن که همه را گوش کند برای شنیدن زبان یک بخش ملت .

رسانه ای که باید شادی بخش و پیام آور همکاری و همیاری باشد ، رسانه ای که تک گوئی، حقنه کردن خبر و تحلیل و ندیدن واقعیات خبر ؛ چیزهائی مربوط به گذشته اش باشد . رسانه ای که اقتدارش، محصول عملکرد و کیفیتش و نه انحصار و کمیتش باشد.

رسانه ای که آیینه تمام نمای جامعه باشد و نه آیینه شکسته ای که فقط بازتاباننده ای بخش کوچکی از جامعه باشد و رسانه ای که نامش ملی باشد و در" مسابقه خبر و مخاطب و رسانه "از رسانه های یک نفره وچند ده نفره آن سوی مرزها ، پی در پی شکست نخورده و رسانه ای که فرهنگ " خودی " ، " ناخودی " و " بیخودی " و نخودی " را باز تولید نکند ، رسانه ای که نگاهش به ملت ، بدون عینک پیشا فرض های جناحی و گروهی و مرزهای " مقسم " باشد و رسانه ای که محل حضور و بروز و نفوذ مفاخر یک کشور باشد و رسانه ای که انسان های بزرگ را کوچک نکند و انسانهای کوچک را بزرگ . و رسانه ای که درکش از زمان و مکان و واقعیت های ساری و جاری در آن نسبتی به گذشته های دور نداشته باشد .

کافی است به ده سال گذشته رسانه ملی به دقت بنگرید و آنچه که در این ده سال بر کشور رفته است را دوباره درذهن خود مرور و یادآوری کنید . آیا رسانه ی ملی ، ملی عملکرده است ؟ آیا واقعیات را به سان واقعیات بازتابانده است ؟ و عملکرد آن منطبق با برآیند خواست جامعه بوده است یا خیر ؟ و آیا رسانه ملی دیدگاه های موجود کشور را بازتابانده است ؟

آنچه در یاد ما از رسانه ملی مدل مهندس عزت الله ضرغامی می ماند، شاهکار خبریش از نوع هشت و سی مصاحبه های سفارشی با کارشناسان سفارشی است . اخراج مجریان مستقل و نوگرا حتی اگر در صدا و سیما رشد کرده باشند ، ارائه گزارش مستقیم و لحظه به لحظه طوفان از کاترینا در آمریکا و ندیدن طوفان و سیل در شمال و زلزله آذربایجان ، افزایش روز افزون کمیت شبکه های جدید بدون حضور متغیر کیفیت ، ارائه برنامه های بی شمار با اسپانسر های بی شمار و پولی کردن همه چیز در صدا و سیما ، برنامه کودک با طعم تک ماکارون ، پیکوتک ، زرماکارون و ... ایجاد خاطره جمعی برای کودکان با چاشنی مصرف ، برنامه های آشپزی سرتاسر تبلیغ و ...

انتشار اخبار شکست هر روزه تروریست ها در سوریه و عراق با کشته های چند صد نفره روزانه آنها در صورتیکه واقعیت های صحنه چیز های دیگری را حکایت می کند و تلاش ها برای آنکه همه بپذیرند، آنچه در خاورمیانه اتفاق افتاد لزوماً و حتماً " بیداری اسلامی " بوده و حتماً و لزوماً "بهارعربی " نبوده و گفتگوهای اختصاصی و انحصاری با طرفداران نظر اول و تجاهل نسبت به آنکه نظر دوم نیز وجود دارد و ارائه گزارشات تک بعدی از غرب ، سقوط عندالوقوع آن و پر رنگ کردن هر چه فساد و ناکار آمدی و ندانم کاری در غرب و چشم بستن بر دستاورد های غرب حتی اگر صدا و سیما از تمام و کمال آنها استفاده کند و تکرار اینکه " جنبش وال استریت" حتماً و قطعاً به فروپاشی آمریکا منتهی می شود و اینکه اگر در مقابل کاخ سفید کسی یا کسانی اجازه اعتراض آزادانه دارند یعنی اینکه کاخ سفید در آینده ای نزدیک توسط معترضین به اشغال در خواهد آمد و گزارشات لحظه به لحظه از اعتراضات "شهر فرگوسن در ایالت میسوری" در حالی که مجریان برنامه صبح با خبر ، تلفظ هیچیک را به درستی نمی دانسته و ادا نمی کنند .

و مجریان و گویندگانی که تا آنکه با "خبر " انتقال پیام دهند ، با زبان بدن ، نوع نگاه ، تغییر آهنگ صدا ، پیام را به مخاطب منتقل می کنند ؟ یا دقیقتر پیام را به مخاطب اعمال می کنند؟ و حمایت تمام و کمال از دولت نهم و دهم با آن مجموعه عملکرد و ایجاد تردید و تشکیک نسبت به دولت یازدهم به این مجموعه عملکرد؟ و

جد بلیغ برای پاک کردن حافظه جمعی یک ملت نسبت به دعا و مناجات و ربنائی که دیگر منتسب و مایملک یک فرد نیست که ما با اختلاف سلیقه سیاسی نسبت به آن فرد ، جمعی به بزرگی یک ملت را از "حظ معنوی" آن محروم سازیم و " مردم " را برای شنیدن آن "مناجات" .. به رسانه های آن سوی آب برانیم و تنگ نظری تا به کجا؟

و یادمان نرفته است که مهندس ضرغامی رئیس رسانه ملی، از جمله محدود و معدود کسانی بود، که برای پایان دوره رئیس دولت نهم و دهم بزرگداشت دوره کار گرفت و او را و عملکرد او را به شدت ستود.

و اینک عملکرد رئیس دولت نهم و دهم ، تیم او ، و مدیران او و اندیشه های پیش روی ماست و چه تناسبی میان عملکرد رئیس رسانه ملی و رئیس دولت نهم و دهم را می توان ایجاد کرد؟

و سخن آخراینکه برای ارزیابی عملکرد ده ساله مهندس عزت الله ضرغامی نیازی نیست به راه دوری بروید .لطفاً به خیابان ولی عصربروید (بالاتر از پارک ملت ، سمت چپ). از یکی از ورودی های صدا و سیما با " آفیش قبلی " وارد محوطه صدا و سیما شوید . سپس با ارائه کارت شناسایی به بلند ترین ساختمان صدا و سیما وارد شوید . با آسانسور به بلند ترین طبقه رفته و بر روی بام قدم بگذارید . آنچه که شما بر روی پشت بام خانه های مردم می بینید آیینه تمام نمای عملکرد صدا و سیما است .آنچه که شما ، در غرب و شرق و شمال و جنوب تهران ( و مطمئناً در دیگر نقاط کشور ) بر روی پشت بام ها می بینید ، بیانگر میزان موفقیت ، ضریب نفوذ و مرجعیت رسانه ای است که موجودیتی از جنس گذشته دارد ولی در حال فعالیت می کند . راه میرود ولی حرکت نمی کند ,زنده است ولی نفس نمی کشد و......

ولی بیایید به آینده مطلوب "رسانه ملی" فکر کنیم . رسانه ای که عزتش را از دست داده ولی می تواند سرافراز باشد.

دکتر سید علی طباطبایی - عصر ایران


مطالب مرتبط:

- رهبرانقلاب: مسئولیت رسانه‌ملی حفظ هویت انقلاب است محمد سرافراز رییس صدا و سيما شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید