محمد جواد خیرخواهی:چون اهداف اصلاح طلبان بیشتر ناظر به منافع ملی است، احتمال اجماع آنان نیز بیشتر است.

پیک تدبیر:محمد جواد خیر خواهی از چهره های شناخته شده در میان اصلاح طلبان استان فارس است.خبرگزاری فیروز آباد گفتگویی با ایشان ترتیب داده است که به شرح زیر میباسد:

 

۱-جناب آقای محمد جواد خیرخواهی، از مدیران موفق و خوشنام شهرستان فیروزآباد، سلام، خوبید انشاا… ؟

 *من هم به جنابعالی و همکاران گرامیتان در پایگاه خبری تحلیلی فیروزآباد سلام عرض می کنم. متشکرم…

۲-با سوابقی که دارید اکثر خواص شناخت کافی از شما دارند، لطفا خودتان را را برای کسانی که شناخت کاملی از شما ندارند و بخصوص نسل جوان سه شهرستان فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند معرفی کنید؟ و بفرمایید کجا متولد شدید؟ چند سالتونه؟ تحصیلاتتون ؟ سوابق و پست های مدیریتی ؟

*متولد: شهرستان فیروزآباد، سن: پنجاه و چهار سال ، تحصیلات: کارشناس ارشد رشته حقوق عمومی، سابقه خدمت: پانزده سال در آموزش و پرورش شهرستان قیر و کارزین، هفت سال در آموزش و پرورش فیروزآباد و پنج سال در سمت بخشدار مرکزی و معاون فرماندار شهرستان فیروزآباد و سه سال فرماندار شهرستان ارسنجان در دولت اصلاحات.

۳-آقای خیرخواهی الان کجا مشغولید و چه مسئولیتی دارید؟

به دلیل بازنشستگی مسوولیت دولتی ندارم اما فعالیت مختصری در صنعت بیمه، همکاری با موسسات  فرهنگی و خیریه و همفکری با نهادهای مدنی و فعالان سیاسی، عمده ترین مشغله بنده در دوران بازنشستگی است.

۴-ارتباطاتان با ولایت (فیروزآباد، قیر و کارزین و فراشبند) چطور است؟ مسائل ساری و جاری در آنجا را رصد می کنید؟

*مثل بسیاری از کسانی که به محل تولد و زندگی خود تعلقاتی دارند من نیز دل در گرو عمران و آبادی منطقه و محلی دارم که بخش عمده ای از هویت خود را مدیون آن هستم. گر چه به اقتضای شرایط زندگی اخیرا ناچار شدم در شیراز سکونت داشته باشم ولی به بهانه های مختلف به شهرستانهای، فیروزآباد،  قیروکارزین و فراشبند رفت و آمد داشته و سعی کرده ام در شادیها و ناراحتیها در کنار مردم باشم. البته بعضا" با دوستان نیز نشست هایی داشته و با هم در زمینه های مختلف تبادل نظر می کنیم.

۵-اما ولایت! یه سوال کلی داریم که از همه می پرسیم!! از شما هم، به نظر شما و با درنظر گرفتن واقعیت های موجود، شهرستان های فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند بعد از انقلاب نسبت به شهرستانهای همتراز در استان فارس مثل مرودشت، آباده، کازرون… در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و بخصوص اقتصادی پیشرفت متوازنی داشته است؟ در صورت جواب منفی علتش رو بفرمایید؟

*معمولا در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته که دارای برنامه ریزی مناسب و شرایط اقتصادی با ثبات و پایداری هستند رشد و توسعه یافتگی در بخش های مختلف کشور متوازن و پایدار است. در این کشورها از نظر شاخصهای توسعه بین استانها و یا شهرستانهای یک کشور تفاوت قابل ملاحظه ای دیده نمی شود. اما متاسفانه در کشورهای کمتر توسعه یافته رشد و توسعه یافتگی در بین استانهای مختلف یک کشور متفاوت و در داخل یک استان نیز این روند در بین شهرستانهای یک استان یکسان نیست.

به اعتقاد من برای پرهیز از تحلیل ها و اظهار نظرهای غیر کارشناسی از میزان توسعه یافتگی شهرستانهای یک استان و مقایسه آن با یکدیگر، باید مطالعه ای دقیق صورت گیرد تا مشخص شود اگر تفاوتی وجود دارد دلیل آن چیست؟ نتایج برخی ارزیابیها نشان می دهد علیرغم برداشت ظاهری که حکایت از وجود تفاوتهای عمده بین شهرستانهای استان فارس دارد، شهرستانهای این استان به استثنای شیراز که مرکز استان است در بسیاری از شاخصهای توسعه یافتگی تقریبا در یک سطح بوده و بین آنها  تفاوت قابل ملاحظه ای  دیده نمی شود. بنابر این تفاوت های جزئی در برخی از شاخصها نباید باعث ارزیابیهای غیر واقع بینانه و ناصواب شود.اگر بخواهیم تفاوت ملموس تری را برای مردم مثال بزنیم باید کل استان فارس را با سایر مناطق کشور مقایسه کنیم که متاسفانه به دلیل برنامه ریزیهای نامناسب و متمرکز در سالهای گذشته بخشی از کشور به مناطق برخوردار و بخشهای عمده ای از آن به مناطق محروم تبدیل شده است. دریک نتیجه گیری کلی می توان گفت علت عمده این تفاوتها ناشی از توزیع نامناسب درآمد عمومی کشور و بعضا نیز به دلیل توزیع ناهمگن منابع بالقوه منطقه ای و یا ناشی از مزیتهای نسبی آن منطقه است. در واقع شهرستان ما در بسیاری از شاخصهای توسعه نسبت به قبل از انقلاب از وضعیت بهتری برخوردار بوده و در خیلی از شاخصها هنوز نسبت به آرمانهای انقلاب فاصله زیادی داریم که باید سعی کنیم با برنامه ریزی مناسب به آن برسیم.

۶-آیا شهرستان فیروزآباد ، قیرو کارزین و فراشبند برای تبدیل شدن به یکی از شهرستانهای درجه یک کشور ، از ظرفیت و پتانسیل های کافی برخورداره؟  با توجه به مسئولیت های قبلی شما در فرمانداری فیروزآباد و اشرافی که در ابعاد مختلف به سه شهرستان دارید، مهمترین پتانسیلها و ظرفیتهای بالقوه فعلی این شهرستانها را چه مواردی می دانید؟

*شاید ادعای درجه یک شدن در همه زمینه ها با تکیه بر پتانسیلها و ظرفیتهای خود منطقه کمی اغراق آمیز و خوش بینانه باشد. اما شهرستانهای فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند به دلیل برخورداری از قابلیتهای بالا در برخی از زمینه ها از جمله شرایط اقلیمی مناسب، ذخایر قابل توجه نفت و گاز، دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به مرکز استان، آثار منحصر به فرد تاریخی، فرهنگی و تفرجگاهی، تولید مرکبات، فراورده های دامی، صنایع دستی و نیروی انسانی توانمند و شایسته دارای مزیت نسبی بوده و سرمایه گذاری در این بخشها می تواند به رشد و توسعه این شهرستانها و تبدیل شدن آن به یکی از قطب های اقتصادی کشور کمک کند.

٧-از بیکاری بعنوان مادر بیشتر ناهنجاریهای اجتماعی یاد میشود و متاسفانه سه شهرستان فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند هم بیکارترین مناطق کشور بشمار می آید! به طور مشخص و واضح بفرمایید چه راهکارهایی را برای رفع مشکل اشتغال جوانان  پیشنهاد می دهید؟

*همان طور که جنابعالی نیز به درستی اشاره کردید بیکاری تنها یک مشکل اقتصادی نیست بلکه بیکاری باعث بسیاری از مشکلات دیگر از جمله مسائل روانی و ناهنجاریهای اجتماعی نیز می شود. متاسفانه نرخ بیکاری در کشور ما علیرغم این که طی سالهای گذشته مبالغ قابل توجهی برای طرحهای زودبازده اختصاص داده شد افزایش یافته است.می توان گفت بخش عمده ای از مشکلات بیکاری در شهرستانهای ما نیز متاثر از شرایط کلی حاکم بر کشور است.اما من فکر می کنم علت اصلی مشکل بیکاری جوانان را باید در نظام آموزشی جستجو کرد که به دلیل نداشتن ارتباط منطقی با نیاز جامعه و بازار کار بسیاری از جوانان ما علیرغم تحمل هزینه سنگین تحصیل و صرف وقت بعد از فراغت از تحصیل همچنان از مشکل بیکاری رنج می برند.

نکته مهم دیگری که در این رابطه می توان ذکر کرد امنیت سرمایه گذاری است که یکی از پیش شرط های اصلی رشد و توسعه است.اگر شرایط اقتصادی کشور به یک وضعیت پایدار و با ثباتی برسد و سرمایه گذاران بتوانند بدون دغدغه در بخشهای مختلف اقتصادی سرمایه گذاری نمایند بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری در وضعیت رونق اقتصادی حل خواهد شد.

۸-مدیریت فعلی شهرستان را چطور ارزیابی می کنید؟ نقاط مثبت و ضعف آن را چه مواردی می دانید؟

*ارائه خدمات عمومی به شهروندان و یا مدیریت شهرستانها، عمدتا متاثر از تصمیمات تقنینی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و یا اقدامات اجرایی نمایندگان سیاسی دولت است. میزان توفیق یا عدم توفیق آنها در انجام وظایف و ماموریتهایشان علاوه بر قابلیتهای فردی تا حدود زیادی به پروسه انتخاب و یا ملاک های  انتصاب آنها بستگی دارد. اجازه دهید ارزیابی از کارآمدی یا  ناکارآمدی آنها را موکول کنیم به قضاوت و داوری مردم و به زمان مناسب دیگری، فرصت را مغتنم شمرده به مقدماتی که می تواند منجر به یک انتخاب خوب و یا مبنای یک ارزیابی منطقی شود به اختصار اشاره ای داشته باشیم.

*مجلس به عنوان عالیترین مرجع قانون گذاری و ناظر بر اجرای صحیح آن، باید بنیادی دموکراتیک داشته و تصویری مطابق با واقع و مینیاتوری بر گرفته از کل جامعه باشد و همانند آن اندیشه و استدلال کند و نماینده مردم در مجلس باید نتیجه رای واقعی و خواست قلبی مردم باشد نه حاصل رای تاکتیکی آنان. در غیر این صورت نمی شود انتظار داشت که اقدامات نماینده بازتاب اراده مردم باشد. اینجاست که نظام انتخاباتی یک کشور اهمیت پیدا می کند. چون تبدیل آراء مردم به کرسیهای نمایندگی وظیفه سیستم  انتخاباتی در هر کشور است. هر چه نظام انتخاباتی در یک کشور عادلانه تر و منصفانه تر باشد رسیدن به این الگو امکان پذیرتر است. و بالاخره آنچه در نمایندگی اهمیت دارد توان و قدرت نماینده در جمع بندی مطالبات مردم، قدرت چالش و چانه زنی و در واقع تلاش در جهت رسیدن به الگوی کامل و تمام عیار نمایندگی مردم است.

نمایندگان سیاسی دولت نیز اگر نتیجه بده بستانهای سیاسی و حاصل یک پروسه معیوب باشند، نمی توانند در اجرای سیاستهای دولت با اقتدار عمل کنند و در این صورت تمام فضاهای قانونی که بنا به ملاحظات شخصی و یا برای حفظ موقعیت خود از آن صرف نظر نموده و یا آن را به صورت قانونی اشغال نمی کنند به صورت غیر قانونی در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که احتمال سوء استفاده از آن زیاد و در نتیجه منجر به نقض حاکمیت قانون خواهد شد. دولت ترجمان قدرت عمومی و جمعی افراد در قالبی حقوقی است. بنا بر این حضور نمایندگان دولت فقط به استناد منفعت عمومی توجیه پذیر است نه منفعت فردی. خوشبختانه ما برای رسیدن به یک الگوی منطقی از یک مدیریت صحیح از نظر آموزه های دینی چیزی کم نداریم ضمن این که تجربه جامعه جهانی هم پیش روی ماست.

٩-به نظر شما کدام بخش ها، نهادها و افراد تاثیرگذاری بیشتری در تصمیم گیری ها و مدیریت شهرستان دارند؟ و انتظار مردم از آنان چیست؟ آیا مدیران ما در سه شهرستان از تخصص و توانایی لازم برای پیش برد کارها برخودار هستند؟ تعامل و ارتباط خوبی بین آنها وجود دارد؟ راهکارهای شما برای افزایش راندمان کاری و تقویت همکاری و همدلی بین آنها چیست؟

*قاعدتا"دو نهاد قانون گزاری و اجراء و نمایندگان این دو بخش باید بیشترین تاثیر را در سرنوشت مردم داشته باشند اما این که چه کسانی با چه ملاحظاتی در این موقعیت ها قرار  بگیرند و قابلیت و توانمندی آنها در استفاده از ظرفیتهای قانونی خود چقدر باشد در میزان تاثیرگذاری آنها در تصمیم گیریها و مدیریت شهرستان بسیار مهم و تعیین کننده است.

*انتظار مردم از مسوولین و نمایندگان خود این است که وفادار به منافع همه مردم بوده و هیچ مصلحتی را بر پیگیری مطالبات مردم ترجیح ندهند.اگر منتخبین مردم در مجلس و دولت به جای الهام گیری از خواسته های رای دهندگان بر حسب تمایلات شخصی، اراده خود را به اسم مردم اعمال کنند کم کم نوعی خودکامگی در جامعه شکل خواهد گرفت.  

*به طور مطلق نمی توان گفت که در انتخاب مدیران شهرستان همواره ملاک تخصص و توانایی آنها بوده و در برخی از انتصابات دغدغه های دیگری مبنای تصمیم گیری بوده است.متاسفانه بعضا" دستهای پیدا و پنهانی بر نصب و عزل مدیران تاثیر گذار است که الزاما" با ملاحظات منافع مردم نیست.

*اشکال امروز دستگاه های اجرایی ما تعامل با یکدیگر نیست بلکه مشکل، دخالتهای است که  با پوشش تعامل در حیطه ماموریت و وظایف آنها اتفاق می افتد که این امر در یک کشور دموکراتیک با اصل تفکیک قوا در تعارض است.

*معتقدم یک مدیر خوب باید بداند کجا را مدیریت می کند تعامل به معنی کوتاه آمدن از انجام وظایف قانونی و اهداف یک سازمان نیست بلکه انعطاف داشتن در روشها و تاکتیک ها برای رسیدن به اهداف یک سازمان است.

١٠-اجازه دهید توپ را بندازیم تو زمین شما ! اگر الان آقای محمدجواد خیرخواهی در راس مدیریت سه شهرستان بود، مهمترین اولویت کاری ایشان برای دستیابی زودتر به شرایط مطلوب و رفع مشکلات پیش روی سه شهرستان، چه مواردی بود؟ و چرا این اولویت ها؟

*به نظر من این که انسان تمایل به انجام کاری برای مردم داشته باشد، کافی نیست. ایده های خوب و مفید، تضمین های قانونی و ساز و کار مناسب اجرایی هم می خواهد.گام اول در تدوین یک برنامه با زیربنای علمی و منطقی برای سیاست گذاری و رسیدن به شرایط مطلوب ، ارزیابی دقیق پیرامون وضعیت موجود سه شهرستان از نظر میزان برخورداری از شاخصهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. زیرا اطلاعات خام و بدون پردازش، برنامه ریزان را در رسیدن به اهداف خود کمک نخواهد کرد. گام دوم تبیین و تثبیت جایگاه سه شهرستان در برنامه توسعه استان و کشور متناسب با نتایج به دست آمده است.

١١-نظرتان در خصوص استفاده از جوانها در مدیریت کلان کشور چیست؟ این انتقاد در حال حاضر هم به مدیریت کلان و هم به سیستم مدیریتی حال حاضر سه شهرستان فیروزآباد، فراشبند و قیرو کارزین وارده که از حضور جوان های مومن و متخصص استفاده نمی کنند، چرا مدیران شهرستان آنطور که باید به جوانها اعتماد ندارند؟

*فکر می کنم به این موضوع نیز باید به دور از افراط و تفریط نگاه کرد. نادیده گرفتن تجربیات گرانبهای مدیران مجرب جامعه به بهانه جوان گرایی و بی توجهی به جوانان به دلیل نداشتن تجربه کافی هیچ کدام به مصلحت کشور نیست.خلاقیت و شور و نشاط جوانان همراه با تجربیات ارزنده مدیران با تجربه می تواند به تحرک و پویایی سیستم اداری کشور در ارائه خدمات بیشتر به جامعه بینجامد. هر مدیری باید از میان افراد جوان شایستهء حوزه عمل و اختیاراتش کسانی را به عنوان قائم مقام خود آماده پذیرش مسوولیت های بعد از خودش نماید. اگر این پروسه به دور از هیجانات سیاسی به صورت قانونی و منطقی ادامه یابد کم کم در کشور نهادینه خواهد شد.

١٢-دوران اصلاحات و ریاست جمهوری آقای خاتمی را چطور ارزیابی می کنید؟ نقاط قوت و ضعف ایشان چه بود؟ قبول دارید در برخی از مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بخصوص فرهنگی دچار افراط و تفریط هایی شدند؟

*به نظر من جریان اصلاح طلبی از این جهت که مردم را با حقوقشان و با دنیایی آشنا کرد که در آن مردم محور است حائز اهمیت بوده و دورانی فراموش نشدنی است. اما همان طور که هر پدیده و جریانی دارای مشکلات و اشتباهاتی است جریان اصلاح طلبی هم از این قاعده مستثنا نبوده و نیست. مهمترین ضعف اصلاحات تبیین نشدن مبانی اصلاح طلبی است که باعث شد به نام اصلاحات تکروی های صورت گیرد و در برخی مقاطع به مخالفان فرصت دهد تا این اقدامات را به دشمنان نظام ربط داده و به آن آسیب جدی وارد کند. در صورتی که این جریان باید آرام و تدریجی به دور از خشونت و مبتنی بر اجرای بدون کم و کاست قانون اساسی باشد.

١٣-شما از طیف اصلاح طلب هستید؟راستی تعریف شما از اصلاح طلبی چیست؟

*گرچه از لحاظ نظری از اصلاحات تعریف مدونی ارائه  نشده و اندیشمندان معتقد به این تفکر باید نظامنامه کاملی را برای آن تهیه نمایند اما می توان اصلاحات را ساماندهی نابسامانیها و اصلاح ضعف ها در برنامه های خرد و کلان کشور در چارچوب قانون اساسی در زمینه های اجرایی، تقنینی و قضایی دانست به طوریکه زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در همه زمینه ها فراهم گردد. با این تعریف اصلاحات با هرگونه اقدام ساختار شکنانه وهرج مرج طلبانه در تضاد است. بنابراین کسانی که سعی می کنند به جامعه القاء کنند که اصلاحات هدفی براندازانه دارد می خواهند با این شبهه افکنی این تفکر را در کشور منزوی کنند. سرمایه اصلی این اندیشه، مردم و تامین حقوق ملت، که مطالبه ای عمومی است، هدف آن است.

*اما اصلاح طلب کیست؟ اصلاح طلب واقعی کسی است که در هر شرایطی از این تفکر دفاع می کند.کسانی که با نیت سودجویی و فرصت طلبی، برخوردهای کاسبکارانه با این اندیشه را، سیاست ورزی دانسته و خود را تا زمانی حامی یک تفکر می دانند که در معادلات قدرت سهمی داشته و برای آنان نیز منفعتی در پی داشته باشد را نمی توان اصلاح طلب نامید. حرمت نهادن به کرامت انسانی، متانت، نجابت، سعه صدر، عدالت و انصاف، انتقادپذیری و نقد منصفانه، اعتقاد به ساز و کارهای دموکراتیک در تصمیم گیریها، پرهیز از استبداد رای و خود خواهی، مبارزه با اختلاس و رانت خواری، صیانت از قانون و رای مردم و دفاع از حقوق شهروندی، از دیگر مشخصات تفکر اصلاح طلبی است.

١۴- وهمچنین دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد را چه طور ارزیابی می کنید؟نقاط قوت و ضعف ایشان چه بود؟

*انطباق شعارها و اهداف مطرح شده ایشان با مبانی انقلاب و تاکید بر عدالت و نفی تبعیض به عنوان نقطه قوت و فاصله گرفتن از اهداف و برنامه های اعلام شده، ضعف در قانون گرایی، حاشیه سازیهای پرهزینه و کم فایده را می توان از عمده ترین ضعف های دولت احمدی نژاد نامید.البته عملکرد دولت احمدی نژاد از این جهت که مخالفان اصلاحات در صورت به قدرت رسیدن چه تاثیری بر سرنوشت کشور خواهند داشت، نیز حائز اهمیت است.

١۵-در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به چه کسی رای دادید؟ چرا؟

 *ابتدا رای من دکتر عارف بود بعد از اجماع به دکتر روحانی رای دادم. چون در بین سایر کاندیداها برنامه انتخاباتی ایشان را برای نجات کشور مناسب تر دیدم.

۱۶-پیش بینی شما از چینش سیاسی مجلس دهم چیست؟ به نظر شما اصلاح طلبان برای انتخابات آینده مجلس به اجماع واحدی خواهند رسید؟ برنامه این طیف سیاسی در استان فارس و خصوصا شهرستان فیروزآباد چیست؟

*اگر روند حاکم بر انتخابات، منصفانه و قانونی باشد و شورای هماهنگی اصلاح طلبان بتوانند سران اصلاحات و فعالان سیاسی اصلاح طلب را در کشور هماهنگ کنند اکثریت نمایندگان مجلس دهم را اصلاح طلبان تشکیل خواهند داد.

*چون اهداف اصلاح طلبان بیشتر ناظر به منافع ملی است، احتمال اجماع آنان نیر بیشتر است.

*اصلاح طلبان شهرستانهای فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند نیز در چارچوب سیاست کلی اصلاح طلبان در کشور و با لحاظ داشتن مقتضیات حوزه انتخابیه  تصمیم خواهند گرفت.

۱۷- ارزیابیتان از دولت یازدهم چیست؟ آیا تا الان عملکرد خوبی داشته است؟ نقاط ضعف و قوت دولت تدبیر و امید چه بوده است؟

*جهت گیری دولت در تشخیص اولویتهای جامعه درست، عملکرد آن درحوزه اقتصادی و تعامل سازنده با کشورهای جهان مثبت و درحوزه سیاسی، اجتماعی در داخل کشور به دلیل همراه نبودن بدنه مدیریتی توفیق زیادی نداشته است. مهمترین مشکل دولت در تعامل با سایر قوای کشور مجلس و مهمترین اشکال آن عدم ارتباط با بدنه اجتماع است.

۱۸- راستی این موضوع که برخی ها می گویند موفقیت دکتر روحانی در انتخابات یازدهم مدیون رای اصلاح طلبان است را چقدر صحیح می دانید؟ شما هم مانند دیگر دوستانتان بر این اعتقادید که اکثر بدنه جامعه طرفدار طیف اصلاحات است!؟

*به نظر می رسد در شرایطی که اصول گرایان با چهار کاندیدای مطرح و شناخته شده در صحنه انتخابات حضور داشته و با دکتر روحانی رقابت می کردند این که توفیق دکتر روحانی را  در انتخابات یازدهم مدیون آراء اصلاح طلبان بدانیم ادعای گزافی نیست.

*اگر اصلاحات را پروسه ای اجتماعی، مدنی برای تامین حقوق ملت و مطالبه ای عمومی بدانیم می توان گفت اکثریت قریب به اتفاق افراد جامعه را اصلاح طلبان تشکیل می دهند.

۱۹-با توجه به اینکه مهمترین مشکل این روزهای کشور با توجه به تحریمهای ظالمانه کشورهای غربی و آمریکا مشکلات اقتصادی و معیشتی مردمه، آیا تیم اقتصادی کشور رو تیمی کارآمد و با برنامه ای برای مرتفع نمودن این مشکلات می دونید؟

*تیم اقتصادی دولت در کنترل تورم، باز گرداندن آرامش و ثبات نسبی به بازار، کاهش اتکای بودجه عمومی کشور به درآمد های نفت در بودجه سالیانه، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نگاه علمی و کارشناسی به موضوع اقتصاد و مسائل و مشکلات آن، قدمهای خوب و موثری بر داشته است ولی برای رسیدن به رشد و توسعهء اقتصادی پایدار باید گامهای اساسی تر و مهمتر دیگری بردارد.


مطالب مرتبط:

- مهندس روح الله عزیزی:در خطر بی آبی کسی حاشیه امن ندارد.

-بهرام علیایی:به امید خدا در انتخابات آینده مجلس ،حامیان دولت بر صندلی های خانه ملت تکیه خواهند زد.

محمد صالح صالحی :تودیع و معارفه فرماندار شهرستان داراب درمیان اشک هاو لبخندها انجام شد.مدیر خوبی رفت مدیر جوان و مورد اعتماد دولت آمد.

نوروزی رییس دوره ای جبهه اصلاحات:تحزب ،مانع عوام فریبی ،پوپولیستی شدن ، فریب مردم و افکار عمومی همچنین سلطه قدرت و ثروت بر مقدرات کشور میشود

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

پیوندها